2Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΠΕΡΙ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΔΕΗ Κ.Α. , ΕΞΑΙΡΕΣΗ ΤΟΥ ΕΠΙΔΟΜΑΤΟΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ΘΕΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΠΛΑΦΟΝ, ΣΔΜ 457/22.11.2019

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΟΜΙΛΟΥ Δ.Ε.Η.

ΜΕΛΟΣ ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ-KHE

ΑΝΑΓΝ. ΕΠΑΓΓΕΛΜ. ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΑΡ. ΑΠΟΦ. 1583/56 ΠΡΩΤ. ΑΘΗΝΩΝ

ΣΤΟΥΡΝΑΡΗ 73 – 75     104 32  ΑΘΗΝΑ – ΤΗΛ.: 210 5220852 – 210 5238551

FAX: 210 5235.433  –  Ε-mail: sdmdei@otenet.gr  – www.sdmdei.gr

 

Αρ. Πρωτ.: 457                                                                                                           Αθήνα, 22/11/2019

 

Προς: κο Κωστή Χατζηδάκη,

Υπουργό Ενέργειας και Περιβάλλοντος

 

Θέμα: 2η Επιστολή προς τον Υπουργό Ενέργειας και Περιβάλλοντος για το σχέδιο Νόμου περί εκσυγχρονισμού της ΔΕΗ κ.α. , Εξαίρεση του επιδόματος ευθύνης θέσης από το πλαφόν.

 

Σχετικά:

α. Επιστολή για τροπολογία εξορθολογισμού των αμοιβών των στελεχών, ΣΔΜ 38/5.2.2014

β. Σχέδιο Νόμου «Απελευθέρωση αγοράς ενέργειας, εκσυγχρονισμός της ΔΕΗ, ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και στήριξη των ΑΠΕ»

γ. Γνωστοποίηση  προς τον Υπουργό Ενέργειας και Περιβάλλοντος σχολίων για το σχέδιο Νόμου «Απελευθέρωση αγοράς ενέργειας, εκσυγχρονισμός της ΔΕΗ, ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και στήριξη των ΑΠΕ», ΣΔΜ 444 12 11 2019

δ. Έκθεση ΥΠΕΝ δημόσιας διαβούλευσης

 

Κύριε Υπουργέ,

επειδή το σκεπτικό απόρριψης του αιτήματος (ΣΔΜ & ΓΕΝΟΠ) για εξαίρεση του επιδόματος ευθύνης θέσης, σύμφωνα με το συνημμένο απόσπασμα έκθεσης δημόσιας διαβούλευσης του ΥΠΕΝ για το εν θέματι σχέδιο νόμου δηλοί πιθανό έλλειμα ορθής πληροφόρησης, επιτρέψτε μας να επανέλθουμε για την αποκατάσταση των αληθινών γεγονότων τόσο προς την κοινωνία όσο και προς την πολιτική ηγεσία και να σας γνωρίσουμε ότι:

  1. Οι αμοιβές της Διοίκησης (Διευθύνοντες Σύμβουλοι, Γενικοί Διευθυντές) και των Διευθυντών ΒΟΚ τις περασμένες δεκαετίες βρίσκονταν πράγματι σε πολύ υψηλά επίπεδα. Αντιθέτως όμως στο πρώτο επίπεδο ιεραρχίας ο Υποτομεάρχης ο οποίος αναλάμβανε πρωτογενή δουλειά και κυρίως ο Διπλωματούχος Μηχανικός ο οποίος είχε παράλληλα και τις ποινικές ευθύνες για την εργασία του, λόγω της άδειας ασκήσεως επαγγέλματος που χρησιμοποιούσε η εταιρεία από αυτόν, λάμβανε μηδενικό επίδομα θέσης ευθύνης Υποτομεάρχη (1o επίπεδο ιεραρχίας).

Το επίδομα ευθύνης θέσης όλων των στελεχών εξορθολογίστηκε για πρώτη φορά στα χρονικά και στα τέσσερα επίπεδα ιεραρχίας με συγκεκριμένους κανόνες, πριν από δώδεκα περίπου έτη με απόφαση του τότε Διευθύνοντος Συμβούλου της ΔΕΗ ΑΕ κ. ΤΑΚΗ ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ καταξιωμένου στελέχους από την αγορά ο οποίος γνώριζε πολύ καλά τη δυναμική παροχής κινήτρων σε όλα αδιακρίτως τα στελέχη της Εταιρείας.

  1. Δυστυχώς, η επιδοματική αυτή πολιτική που έδωσε πραγματικά ικανοποίηση και στα τέσσερα επίπεδα ιεραρχίας και νέα ώθηση για εργασία και απόδοση δεν κράτησε πολύ, λόγω της εισόδου της Χώρας στα μνημόνια.
  2. Με την είσοδο της Χώρας στα μνημόνια η πολιτική αμοιβών στελεχών στον όμιλο ΔΕΗ επί δέκα συνεχόμενα έτη ήταν εντελώς ανύπαρκτη.

Με διαδοχική εφαρμογή των νόμων, 3833/10, 3845/10, 4024/11, 4092/12 και 4093/14 για την προστασία της εθνικής οικονομίας, προκλήθηκε το μοναδικό φαινόμενο, κατά κύριο λόγο οι Διπλωματούχοι Μηχανικοί που αποτελούσαν και αποτελούν περίπου το 1/17 του συνολικού πληθυσμού των εργαζομένων, μετά από 20 έτη εργασίας να μην εξελίσσονται μισθολογικά είτε ως απλοί εργαζόμενοι, είτε ως στελέχη (από Υποτομεάρχη έως και Δντή ΒΟΚ). Αντιθέτως υπέστησαν περικοπές που ξεπέρασαν και το 50% των αντίστοιχων αμοιβών τους το 2009.

Αντίστοιχα βέβαια περιορίστηκαν και οι αμοιβές της Διοίκησης, Γενικού Δντού έως και Δντα Συμβούλου λόγω καθορισμού ενιαίου ανωτάτου ορίου αμοιβής (πλαφόν).

Ο κανόνας λοιπόν του πλαφόν εφαρμόστηκε ενιαία, σκληρά και αγόγγυστα για μικρό αναλογικά πλήθος που απετέλεσε τελικά την εξαίρεση από τον υπόλοιπο πληθυσμό. Συνέχισε όμως να εργάζεται σε θέσεις ευθύνης κατά τα άλλα με φιλότιμο ακόμη και μετά την περικοπή του επιδόματος ευθύνης θέσης και εν γένει τη μισθολογική στασιμότητα του, προσυπογράφοντας κάθε τρία χρόνια τις μισθολογικές προαγωγές του προσωπικού ευθύνης του.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε αρκετές περιπτώσεις συνάδελφοι Τομεάρχες – Διευθυντές Περιοχών, ΑΣΠ, ΤΣΠ, απώλεσαν δεκάδες χιλιάδες ευρώ, ποσά που αντιστοιχούσαν σε υπερωριακή απασχόληση μηνών. Λόγω υπηρεσιακών αναγκών η υπηρεσία δεν τους χορήγησε αντίστοιχη ανάπαυση εγκαίρως και λόγω πλαφόν δεν πληρώθηκαν τα δεδουλευμένα (απλήρωτη εργασία!!) όταν υφιστάμενοι τους άλλων ειδικοτήτων τα πληρώθηκαν με ειδική ρύθμιση της Διοίκησης.

Μοναδικό και πάλι φαινόμενο οι Διπλωματούχοι Μηχανικοί να εργάζονται υπεύθυνα, να διώκονται ποινικά, ακόμη και ως συνταξιούχοι, λόγω εντεταλμένης υπηρεσίας και τελικά να μην αμείβονται ανάλογα με την προσφορά τους, την ευθύνη καθηκόντων και την απόδοσή τους ή και καθόλου όπως και στις περιπτώσεις της προηγούμενης παραγράφου.

Εξαίρεση στον κανόνα παρέμεινε ο κύριος πληθυσμός δηλαδή τα 16/17 των εργαζομένων που εξελίχθηκε και εξελίσσεται μισθολογικά κάθε τρία έτη και με τον τρόπο αυτό στάθμισε και στη συνέχεια υπερκάλυψε τις αρχικές απώλειες που υπέστη. Σε συνδυασμό με τυχόν εξέλιξη στην ιεραρχία οι υπόλοιποι εργαζόμενοι, με συνολικές αμοιβές χαμηλότερα από το πλαφόν, εκτός της μισθολογικής εξέλιξη ανά τριετία και την πληρωμή υπερωριών συνέχισαν να λαμβάνουν και το επίδομα ευθύνης  θέσης και άλλες οικονομικές παροχές πχ τροφεία σίτισης όλη την περίοδο εφαρμογής περικοπών λόγω πλάφον.

Αυτά τα στοιχεία διευκρινίζεται ότι αναφέρονται καθαρά και μόνο για την ορθή ανάδειξη του συγκεκριμένου προβλήματος.

  1. Το 2014 έγινε προσπάθεια (α΄σχετ.) για εξαίρεση του επιδόματος ευθύνης θέσης των στελεχών και των τεσσάρων επίπεδων ιεραρχίας από το πλαφόν, στο πλαίσιο τροπολογίας για απελευθέρωση των αμοιβών της Διοίκησης η οποία όμως τότε δεν ολοκληρώθηκε για κανένα μέρος.
  2. Το 2015, εξαιρέθηκαν τελικά οι αμοιβές αποκλειστικά μόνο για τους Διευθύνοντες Συμβούλους και τα μέλη των ΔΣ των ΔΕΚΟ από το πλαφόν με τις διατάξεις του άρθρου 28 του ν.4353/2015. Αντιθέτως όμως με τον ίδιο νόμο περιορίσθηκε ακόμη περισσότερο το πλαφόν που και πάλι έπληξε κυρίως τα στελέχη.

Σύμφωνα με τη δ΄ σχετική έκθεση ΥΠΕΝ, της δημόσιας διαβούλευσης και ειδικότερα με το συνημμένο απόσπασμά της ουσιαστικά απορρίπτεται το επικαιροποιημένο αίτημα για εξαίρεση του επιδόματος ευθύνης από το πλαφόν, γιατί από τη μία αντιστοιχίζεται λανθασμένα (απάντηση σχολίου ΣΔΜ στο άρθρο 3) με την καθολική απελευθέρωση των αμοιβών από το πλαφόν των Διευθυντών, Γενικών Διευθυντών και Αναπληρωτών Διευθυνόντων Συμβούλων (οι Δντες Σύμβουλοι και τα μέλη των ΔΣ είχαν ήδη απελευθερωμένες αμοιβές με τις διατάξεις του ν.4353/2015) και από την άλλη δεν επεκτείνεται η καθολική απελευθέρωση των αμοιβών (απάντηση στο άρθρο 4) από το πλαφόν στους Δντές Σταθμών (3ο επίπεδο ιεραρχίας) κλπ.

 

Στο σημείο αυτό επιτρέψτε μας κύριε Υπουργέ να σημειώσουμε ότι επίκειται να επαναληφθεί για άλλη μία φορά από το 2010 μέχρι, ακόμη ένα τραγικό λάθος μεγαλύτερο αυτή τη φορά αν συνδυαστεί με τις νέες μειώσεις που θα προκύψουν από την περικοπή του μειωμένου τιμολογίου στη συγκεκριμένη κατηγορία πληθυσμού μαζί με τις αυξημένες απαιτήσεις εργασίας και ευθύνες που αυτή αναλαμβάνει λόγω συνταξιοδοτήσεων και έλλειψης προσωπικού.

Θα εφαρμοσθεί ξανά ένας κανόνας (περιορισμού δαπανών) μόνο σε μία εξαίρεση πληθυσμού που τώρα θα αντιστοιχεί όχι στο 1/17 αλλά στο 1/19 ίσως και λιγότερο, μειωμένο χωρίς τους Δντές πλέον, αφού το 4ο επίπεδο ιεραρχίας (Δντές ΒΟΚ) σύμφωνα με το σχέδιο νόμου θα προσομοιάζει μισθολογικά με το ανώτατο επίπεδο Διοίκησης (Δνων Σύμβουλος, Αν. Δνων Σύμβουλος και Γενικός Δντής) με καθολική εξαίρεση αμοιβών από το πλαφόν και όχι μόνο ενός συγκεκριμένου κινήτρου όπως το επίδομα ευθύνης θέσης.

Επειδή στο σχόλιο περί εξαίρεσης του επιδόματος ευθύνης από το πλαφόν οι σύμβουλοι του Υπουργείου που το επεξεργάστηκαν μεταξύ άλλων απάντησαν σύμφωνα με το συνημμένο απόσπασμα έκθεσης (απάντηση στο σχόλιο ΣΔΜ, άρθρο 4 σν), ότι το σχόλιο δεν γίνεται δεκτό, μετά από στάθμιση της ανάγκης να διασφαλισθεί η εξοικονόμηση πόρων της εταιρείας (των εταιρειών του Ομίλου),

τίθενται εύλογα και ο ακόλουθοι δύο προβληματισμοί:

  1. Μέχρι πρότινος η κάθε εταιρεία του Ομίλου και του ΑΔΜΗΕ, επιβαρυνόταν ένα μεγάλο οικονομικό πακέτο (100.000 έως και 400.000 ευρώ) για αποζημιώσεις Διοικητών που διακοπτόταν η σύμβαση τους λόγω αλλαγής πολιτικής ηγεσίας και όχι μόνο.

Με τη ψήφιση του σχεδίου νόμου  θα δίνεται πλέον η δυνατότητα αυτή και σε Αναπληρωτές Διευθύνοντες Συμβούλους, Γενικούς Διευθυντές και Διευθυντές των οποίων θα διακόπτεται η σύμβαση, αφού στην πράξη θα έχουν άλλη σχέση εργασίας (συμβάσεις ορισμένου χρόνου 3-ετούς θητείας, απελευθερωμένες αμοιβές κλπ);

  1. Με την προταθείσα μέσω του σχεδίου νόμου εξαίρεση αμοιβών από το πλαφόν, των αμοιβών του Γενικού Γραμματέα, δεν διαφαίνεται πλέον κανένα άλλο άνω όριο αμοιβών.

Πως θα διασφαλίζεται λοιπόν η εξοικονόμηση πόρων στις εταιρείες του Ομίλου ΔΕΗ,

α. στις περιπτώσεις διεκδίκησης υπέρογκων αποζημιώσεων από όλα τα προαναφερόμενα στελέχη της Διοίκησης και

β. θέσπισης υπέρογκων αμοιβών μισθοδοσίας και λοιπών οικονομικών πακέτων;

Κύριε Υπουργέ,

αναγνωρίζοντας την ανάγκη εκσυγχρονισμού του Ομίλου ΔΕΗ, ζητάμε να μη χαθεί άλλη μία ευκαιρία και μέσα στις αλλαγές που νομοθετούνται να αναγνωριστεί η αξία και η συμβολή του Διπλωματούχου Μηχανικού στις προσπάθειες ανάκαμψης της οικονομικής πορείας του.

Ο Όμιλος ΔΕΗ έχει μεγάλες κρυφές και φανερές αξίες και η μεγαλύτερη από αυτές είναι το έμψυχο δυναμικό των Διπλωματούχων Μηχανικών όλων των επιπέδων.

Είναι σημαντικό έστω και αυτή την τελευταία στιγμή να αναγνωρισθεί η υπεραξία ανθρώπων με γνώση, εμπειρία, εξειδίκευση και όρεξη για δουλειά που δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτε από την αγορά σε επίπεδο γνώσης, εμπειρίας, καινοτομίας.

Κατά την άποψη μας η αξιοποίηση τους μέσα στον Όμιλο θα πρέπει να αποτελέσει τον κύριο στόχο των Διοικήσεων και της πολιτικής ηγεσίας ώστε να επιτευχθεί ο εκσυγχρονισμός που επιδιώκεται  σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νομοσχέδιου και κατ΄ ελάχιστο να εξαιρεθεί το επίδομα ευθύνης θέσης από το πλαφόν.

Παράλληλα προτείνουμε να θεσπισθεί άνω όριο των αμοιβών που απελευθερώθηκαν με τις διατάξεις του ν.4534/2015 και αυτών που θα απελευθερωθούν με το παρόν σχέδιο νόμου.

Τέλος επισημαίνεται ότι παρέμειναν αναπάντητα σχόλια του Συλλόγου που αναρτήθηκαν λόγω του περιορισμένου χρόνου της διαβούλευσης, συγκεντρωτικά στο άρθρο 3 και αφορούσαν και υπόλοιπα άρθρα του σχεδίου νόμου.

 

                                    Για το Σύλλογο Διπλωματούχων Μηχανικών Ομίλου ΔΕΗ

                         Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                                          Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

              ΓΡ. ΜΠΑΡΜΠΑΓΙΑΝΝΗΣ                                                                  Ι. ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗΣ

 

Συνημμένα:
Σχόλια Συλλόγου για τη διαβούλευση του σχεδίου Νόμου «Απελευθέρωση αγοράς ενέργειας,
εκσυγχρονισμός της ΔΕΗ, ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και στήριξη των ΑΠΕ»
Έκθεση Δημόσιας Διαβούλευσης για  το σχέδιο νόμου περί ΔΕΗ κ.α.

Κοινοποιήσεις:
– κ. Γεράσιμο Θωμά, Υφυπουργό Ενέργειας και Περιβάλλοντος
– κ. Αλεξάνδρα Σδούκου, Γενική Γραμματέα Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών
– ΡΑΕ (Πρόεδρο και Ολομέλεια)
– Διοικήσεις εταιρειών Ομίλου ΔΕΗ, ΑΔΜΗΕ, ΔΑΠΕΕΠ και ΕΧΕ ΑΕ
– Εκπρόσωπους των εργαζομένων στα ΔΣ, ΔΕΗ, ΔΕΔΔΗΕ και ΑΔΜΗΕ ΑΕ
– Διπλωματούχους Μηχανικούς Ομίλου ΔΕΗ, ΑΔΜΗΕ ΔΑΠΕΕΠ και ΕΧΕ ΑΕ
– ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ ΚΗΕ